جمعه|28 مهر 1396|29 محرم 1439|20 October 2017
زمان انتشار: 1396/06/13 - 10:43 |

نقطه عطف در تماميت حج

حجت الاسلام «هادي سروش» مدرس حوزه در يادداشتي با عنوان «نقطه عطف در تماميت حج» نوشت:
از امام باقر، امام صادق، امام رضا (عليهم السلام) به ما رسيده است كه فرمودند:

«تمام الحج لقاء الامام».

پس نقطه عطف و راز و رمزي كه در پايان سفر حج قرار دارد، عبارت از حضور در محضر امام زمان (ع) و آن نقطه پاياني حج يك مؤمني است كه حج جسماني خود را به حج روحاني متعالي نموده.

✅در مورد ارتباط با ذوات مقدس ومبارك ائمه (عليهم السلام) سه واژه: ملاقات، زيارت، ادراك

🔻۱- ملاقات:

ملاقات را به حضور چهره به چهره گفته مي‌شود.

در مورد ائمه و ملاقات ايشان، زمان حيات وحضورشان را به ما امر فرموده‌اند كه براي ملاقات، شتاب كنيد وبهره ببريد.

مثلاً در روايات باب حج رواياتي ازامام باقر، امام صادق، امام رضا (عليهم السلام) به ما رسيده است كه مي‌فرمايند:

«تمام الحج لقاء الامام».

هرچند از لحاظ فقهي، بعداز پايان اعمال تشريق و خواندن نماز طواف نساء در بيت الله، حج كامل است، اما از لحاظ عرفاني و معرفتي حاجي كسي است كه به ملاقات امامش موفق شود.

لذاست كه بزرگاني همچون شيخ صدوق با مسئلت از حضرت حق و به سبب آن صفاي باطني كه داشتند، موفق به ملاقات امام زمان (عج) در پايان مراسم معنوي شدند.

سرّ تاكيد به ملاقات با حضرات معصومين در ايام حج، از لحاظ سياسي واخلاقي، بسيار تأثير گذار بوده است.

از لحاظ سياسي؛ ازدحام و گردهمايي مسلمين دراطراف امام آنهم از تمام نقاط عالم، يك نمايش عظيم از قدرت اسلام وبهره برداري شگرف در برابر حكام ستمگرزمان بوده، و از لحاظ اخلاقي هم، موجب استحكام ارتباط و تقويت بينش، وگاه باعث ايجاد يك انقلاب دروني در افراد مي‌شود.

هزاران تأسف كه حاجيان و ضيوف الرحمان، از اين نعمت بي بديل محرومند و محروميم و نمي‌توان به “تمام الحج لقاء الامام” جامه عمل پوشانيم!.

اما دو گزيده بعدي براي حاجي و غير حاجي، مهيا است؛ كه يكي “زيارت” است و ديگري “درك”.

🔻۲ – زيارت:

زيارت يعني نائل شدن به يك مقام بلند. اين كلمه از ريشه «زار» است كه عرب به نقطه بلندي سينه اطلاق مي‌كند.

در نتيجه معناي عيني و بلند زيارت اين است من با تشرف به زيارتگاه امام (ع)، خود را به مرتبه بالا كشيده تا از كمالات معنوي كه در آن ناحيه مقدسه است بهره شوم.

اين مقام و شان، براي حاجيان و مومنان ميسر است، خصوصاً عزيزاني كه سفر حج آنان از مكه آغاز و به مدينه منتهي مي‌شود.

🔻۳- ادراك:

مقام «درك» بسيار بالاتر از ملاقات وزيارت است.

امام حسن، امام سجاد، امام باقروامام صادق (صلوات الله اجمعين) كه در مورد حضرت مهدي (عج) مي‌فرمايند:

“طوبي لمن ادرك”. جملگي بر اين بشارتند كه خوشا به حال آنكه امام را، “درك” كند.

و اين راه باز است و سيدبن طاوس به فرزندش درباره بازبودن اين راه نوشت: “الطريق مفتوحه الي امامك”

و به نظر مي‌رسد عمده توفيق خاص، در همين كلمه جمع است و آن اينكه حاجيان و مومنان بعد از مناسك حج، به چنان معنويتي دست پيدا كرده باشند كه امام عصر (ع) را “درك” نمايند.

مهم اين است كه “درك” لازمه‌اش حضور عيني و فيزيكيِ امام نيست، مي‌تواند مثل امروز امام غايب باشد ولي مورد درك قرار گيرد، همانطوري كه در نقطه مقابل؛ چه بسيار افرادي كه ائمه (ع) را ديدند و در محضرشان تشرف داشتند ولي امام را “درك” نكردند.

✅شرائط “درك و ادراك”

امام باقرو امام صادق از پيامبر اعظم (ص) نقل فرمودند كه از ديدگاه ايشان (ص)؛ درك امام عصر به دو امر ذيل است:

🔻 اول؛

“اقتداء به آن امام” كه در بخش عملي و رفتاري بوده و متضمن شناخت امام و نيز تاسي به آن جناب (عج) در احكام شرعيه و اخلاق حسنه، مي‌باشد. از اين حقيقت، تعبير به “معرفت” مي‌شود.

وقتي معرفت حاصل گردد، به تعبير امام صادق ديگر “تقدم و تاخرظهور”، مشكل ساز نخواهد بود.

🔻دوم؛

در بخش عواطف و محبت‌ها بايد به “مجذوبيت” رسيد، يعني انسان؛ نسبت به امام (عج) شيفته و شيدا باشد، و نسبت به دوستان ايشان، كمال دوستي، و رعايت حقوقشان را داشته و از دشمنانش، دوري واقعي در محبت و مشابهت رفتاري داشته باشد.

اين همان حركت در مسير رضايت امام زمان (ع) است.

با تحقق اين دو شرط در يك شخصيت مؤمن؛ پيامبر (ص) چنين كسي را با كرامت‌ترين فرد از امت خود معرفي فرموده است: “…. اكرم امتي علي يوم القيمه”.

برچسب ها:حج


نظرات
    فــــرم ورود اطلاعات:
    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    پست الکترونيک:
    با استفاده از آدرس پست الکترونيک با ما در ارتباط باشيد
    نظرات:

    کد:

    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    نام گیرنده:
    پست الکترونيک گیرنده:

    موضوع: