العربیه| شنبه|05 اسفند 1396|08 جمادی الثانی 1439

نشست علمي "ابعاد نسل كشي هاي سازمان يافته عليه مسلمانان شيعه" برگزار شد

تاريخ انتشار:02/12/1395
نشست علمي "ابعاد نسل كشي هاي سازمان يافته عليه مسلمانان شيعه" با همكاري مجمع جهاني شيعه شناسي، پژوهشكده حج و زيارت و دبيرخانه شوراي دين پژوهان كشور و معاونت پژوهش حوزه روز پنج شنبه بيست و هشتم اسفند 1395 در سالن اجتماعات كتابخانه آيت الله بروجردي مسجد اعظم قم و با حضور جمعي از فضلاي حوزه ودانشگاه برگزار شد.
 در اين نشست حجت الاسلام محقق ( زارع خورميزي ) معاون علمي مجمع جهاني شيعه شناسي و مؤلف كتاب "نسل كشي سادات و مسلمانان شيعه" به عنوان ارايه كننده اصلي به ضرورت تدوين اين اثر پرداخت و بيان داشت: دهها مورد براي مظلوميت طرفداران حق شمرده شده كه يك مورد آن كشتار جمعي ، قتل عام ونسل كشي است و آيات قرآن كريم از جمله در سوره بروج به اين موضوع تصريح داشته اند.
وي ادامه داد: آياتي نظير آيات مياني سوره بروج به ماجراي اُخدود و نسل كشي مومنان توسط كافران و صبر وپايداري مومنان اشاره مي كنند و روايات مأثوره در تفسير اين آيات آنها را تنها بيانگر رخدادي در گذشته نمي دانند بلكه پيامبراكرم(ص) هنگام پيش گويي از واقعه كربلا و وقايعي نظير مرج عذرا ( شهادت جمعي از شيعيان به دست معاويه )بيان مي كنند كه آنها همانند شهداي واقعه اخدود هستند.
اين پژوهشگر حوزوي خاطرنشان كرد: برخي افراد درخواست داشتند به نسل كشي زمان انبياء(ع) بپردازيد و از نسل كشي پيروان ائمه(ع) سخني به ميان نياوريد؛ همچنين برخي بيان مي كردند از شيعه نامي نياوريد در حالي كه در روايات ائمه(ع) به قتل عام پيروان مكتب اهل بيت (ع) تصريحات زيادي با لفظ شيعه شده است. نظير روايت مشهور امام باقر(ع): ... فقتلت شيعتنا بكلّ بلده، وقطعت الأيدى والأرجل على الظنّه، وكان من يذكر بحبّنا والانقطاع إلينا، سُجن، أو نُهب ماله، أو هُدمت داره. (شرح نهج البلاغه ، ابن أبي الحديد معتزلي، ج11 ، ص43.)... پس شيعيان ما را در هر شهري كشتند ؛ و دست ها و پاها را به خاطر اتهام (به شيعه بودن) قطع كردند. و هر كس كه مشهور به دوست داشتن ما و ارتباط با ما بود زنداني مي شد و يا مال او به غارت مي رفت و يا خانه اش ويران مي گشت .
وي با بيان اين كه قدرتمندان نيز در اوج قدرت سعي مي كنند خود را مظلوم معرفي كنند اظهارداشت: از نظر روانشناسي اثبات مظلوميت وظالم بودن دشمن از مصاديق قدرت است در نتيجه همه ظالمان خود را مظلوم معرفي مي كنند چنانچه فرعون بيان مي كند بني اسرائيل قصد دارد ما را از خانه خود اخراج كند و امروزه نيز صهيونيست ها ماجراي هولوكاست و ارمني ها ماجراي كشتار توسط عثماني را سند مظلوميت خود مي دانند. صهيونيسمِ بين‌الملل توانسته است با استفاده ابزاري از اين موضوع، خود را ستمديده معرفي كرده و احساس همدردي ملل عالم را به ‏خود جلب كند؛ اين در حالي است كه گستره نسل كشي عليه مسلمانان ، به اندازه‏اي وسيع بوده كه‏ پديده موهوم هولوكاست در مقابل آن ناچيز است. در اين ميان، مظلوميت سادات و مسلمانان شيعه مضاعف است وتا به امروز ادامه دارد . اما متأسفانه در كنفرانس هاي منع نسل كشي حتي يك سطر در زمينه نسل كشي شيعيان بيان نمي شود؛ و در فضاي مجازي نيز با جست وجوي نسل كشي در زمينه نسل كشي شيعيان مطالب كمي يافت مي شود.
عضو هيأت مديره مجمع جهاني شيعه شناسي به هدف ديگر تدوين اين كتاب اشاره كرد و بيان داشت: برخي به دنبال عوض كردن جاي قاتل و مقتول و هستند و مي كوشند مسلمانان شيعه مظلومي كه در طول تاريخ به دست ستمگران به خاطر حمايت از مكتب اهل بيت (ع) قتل‌عام شده‌اند، را قاتل اهل بيت (ع) وعامل هجوم بيگانگان و محرك قتل‌عام مسلمانان ديگر قلمداد كند بنابراين بخش عمده اي از اين كتاب نسل كشي سادات ومسلمانان شيعه قصدش شبهه زدايي از اين اتهامات ناروا است.
مؤلف كتاب "نسل كشي سادات مسلمان" با تصريح بر اين كه پديده نسل كشي شيعيان در طول تاريخ وجود داشته است، ابراز داشت: اين وقايع به تدريج فتاواي مفتيان را نيز تحت تأثير قرار داده و به باور برخي هواداران آنها تبديل شده است. و تكرار كشتار جمعي هواداران مكتب اهل بيت (ع) به بزرگترين تراژدي ممالك مسلمان در طول تاريخ تبديل شده است.وي ادامه داد: بعضا مي بينيم در طرفداران اين مفتيان، باوري در زمينه رفتن به بهشت به واسطه كشتن كافران به اندازه كشتن طرفداران مكتب اهل بيت(ع) وجود ندارد.
حجت الاسلام محقق مفهوم شناسي كشتار جمعي، قتل عام و نسل كشي را ضروري دانست و خاطرنشان كرد: كشتن تمام افراد يك قوم يا مذهب در يك مكان با هدف از بين بردن آن قوم يا مذهب را نسل كشي، و كشتن افراد موجود در يك واقعه را قتل عام و كشتار بيش از سه نفر از يك مكتب وقوم در غير از جنگ را كشتار جمعي گويند كه هر سه مفهوم در زمينه شيعيان صدق مي كند.
وي با بيان اين كه نخستين نسل كشي هواداران مكتب اهل بيت (ع) چندين هفته پس از رحلت پيامبراكرم(ص) صورت گرفته است، تصريح كرد: يكي از خيانت هاي برخي مورخان عامه اين است كه بيان مي كنند قتل عام ها بر روي اهل رده انجام شده است در حالي كه بسياري از آنها طرفداران اهل بيت(ع) بوده اند.
اين ژوهشگر حوزوي ادامه داد: بارزترين نسل كشي، ماجراي كربلا است كه تمامي نوادگان ذكور پيامبراكرم(ص) به غير از دو نفر به شهادت مي رسند؛ همچنين قتل عام بني حسن توسط منصور دوانيقي در قرن دوم و قتل عام هايي نظير نسل كشي سادات فاطمي در مصر توسط ايوبيان و قتل عام مردم شيعه در افريقيه توسط معز بن باديس وقتل عام مردم در آناتولي توسط سليم عثماني به جرم هواداري از مكتب اهل بيت (ع) بخش هايي از شيعه ستيزي و سادات ستيزي تاريخي به شمار مي روند .
وي در بررسي مباحث نسل كشي معاصر شيعيان قرن 12 و 13را مهم دانست و گفت: در قرن 12 به واسطه ورود استعمار به كشورهاي مسلمان، نسل كشي و شيعه ستيزي معاصر با نسل كشي تاريخي متفاوت است زيرا استعمار متوجه مي شود كه مكتب اهل بيت() قوي ترين مكتب در مقابل استعمار است بنابراين تمام فعاليت هاي او در زمينه اسلام ستيزي در ستيز با مكتب اهل بيت (ع)، و اهل سنت هم فكر با آنها است.
مؤلف كتاب "نسل كشي سادات مسلمان" با بيان اين كه استعمار داراي سه دوره است، اظهارداشت: در دوره نخست پرتغالي ها وارد شرق آفريقا مي شوند و تمدن شيرازي ها را كه شيعه بوده اند را نابود مي كند؛ دوره دوم نيز مربوط به ورود انگليسي ها و فرانسوي ها به سرزمين اسلامي است كه در زمان ورود آنها از شرق تا غرب آسيا حكومت هاي شيعي وجود دارد اما آنها حاكميت شيعه در دكن و اوده هند را نابود مي سازند و در مركز جهان اسلام نيز وهابيت را ايجاد مي كنند كه تنها هدفش مبارزه با مكتب اهل بيت(ع) است.
وي ادامه داد: در دوره سوم نيز استعار حاكميت عثماني را نابود و حاكميت را در بيشتر نقاط يا در دست وابستگان خودو يا جمعيت هاي اقليت متعصب عامه در نقاطي نظير عراق وبحرين ويمن قرار مي دهد زيرا اين اقليت براي بقاي خود ناچار است به استعمار پناه برده و به قتل عام اكثريت نيز بپردازد.وي سپس به رويدادهاي خونين چند سال اخير عليه مسلمانان شيعه اشاره نمود وعلت واقعي واصلي آن را سياست استكباري دانست وسپس به راه هاي برون رفت از آن نيز اشاره نمود و مهم ترين راه را ارايه درست مكتب اهل بيت )ع) وتلاش براي ايجاد توازن قدرت به نفع مكتب اهل بيت (ع) در عرصه جامعه جهاني دانست .
در ادامه اين كنفرانس علمي و تخصصي حضرت آيت الله يوسفي غروي استاد برجسته تاريخ و مولف موسوعه تاريخ اسلام به عنوان ناقد به ايراد سخن پرداخته و از اين اثر علمي و كنفرانس تجليل نمودند.
آيت الله يوسفي غروي عبارت ((كشتار جمعي سادات و مسلمانان شيعه )) را مناسب تر ار ساير عبارات براي اين اثر علمي دانسته و آن را ادامه آثاري نظير مقاتل الطالبيين توصيف كردند .
در پايان اين كنفرانس علمي با حضور حجت الاسلام دكتر بحرالعلوم معاونت پژوهش پژوهشكده حج و زيارت و دكتر پيمان مدير مجمع جهاني شيعه شناسي و ساير اساتيد و فضلا ي حوروي و دانشگاهي از كتاب نسل كشي سادات و مسلمانان شيعه رونمايي شد .