العربیه| چهارشنبه|30 آبان 1397|12 ربیع الاول 1440

كرامت اولياي الهي از ديدگاه شيعه و وهابيت منتشر شد

تاريخ انتشار:01/02/1397
كتاب "كرامت اولياي الهي از ديدگاه شيعه و وهابيت" نوشته مهدي نكويي ساماني، از اعضاي گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت توسط نشر مشعر منتشر شد
 هرچند وهابيان، مانند شيعه و اهل سنت، به كرامت اولياي الهي‌ قائل‌‌اند، ولي در مواردي ديدگاه آنان با شيعه متفاوت است. آنان اين كرامت را به‌عنوان يك مقام و منزلت قبول ندارند. به اعتقاد آنان، انبيا و اولياي الهي از خود اراده و اختيار اظهار كرامت ندارند. آنان كرامت را صرفا فعل الهي مي­دانند كه خداوند، بر اساس لطف و عنايت خود، هرگاه بخواهد، آن را به دست برخي از اولياي خود آشكار مي‌كند. آنان همچنين درخواست اظهار كرامت و تصرف در امور تكويني از اولياي الهي را، مخالف توحيد در ربوبيت و عبادت مي­شمارند و حتي موجب خروج از اسلام مي‌دانند. به اعتقاد آنان، هركس صفاتي چون زنده كردن، ميراندن، هدايت، نفع و زيان رساندن، علم غيب و حق حاكميت و تشريع و ديگر افعال خارق‌العاده را به غير خدا نسبت دهد، براي خدا، در صفات و افعالش، شريك قائل شده است.
اختلاف نظر ديگر وهابيت با شيعه، درباره آن دسته از اولياي صالحي است كه از دنيا رفته­اند. وهابيت اظهار كرامت اين اوليا را از اصل انكار كرده و درخواست كرامت از آنان را نيز مخالف شريعت شمرده‌ است.
با توجه به اختلافات يادشده، تحقيق حاضر، درباره كرامات اولياي الهي، از منظر آموزه‌هاي قرآن و سنت و براهين عقلي است و اثبات مي‌كند كه اولاً: انبيا و اولياي الهي داراي مقام ولايت و كرامت­اند و ثانياً: درخواست كرامت از آنان، خواه در حال حيات و خواه بعد از حيات آنان، منافي توحيد ربوبي و عبادي نيست.
از آنجا كه وهابيت، با ايجاد شبهه، تلاش گسترده‌اي در بدبين كردن ساير مسلمانان نسبت به شيعه دارد، ضرورت تحقيق درباره حقيقت كرامات انبيا و اولياي الهي، با ادله عقلي و نقلي، هر چه بيشتر احساس مي­شود.
اگرچه درباره اين موضوع تحقيق‌هايي شده است، اين تحقيق از جهاتي با تحقيقات ديگر متفاوت است؛ از جمله اينكه هدف اين تحقيق، تبيين اين مسئله است كه اثبات مقام كرامت و ولايت تكويني براي اولياي الهي، به‌گونه‌اي كه شيعه معتقد است، هيچ‌گونه تضادي با توحيد ربوبي و عبادي ندارد.
وجه تمايز ديگر اين تحقيق آن است كه با نگاه تطبيقي، ديدگاه
اهل سنت، وهابيت و شيعه، و دلايل كلامي و نقلي هر كدام را بررسي نموده است.
سؤال اصلي كه اين تحقيق به‌دنبال پاسخ دادن به آن است عبارت است از اينكه ديدگاه شيعه و وهابيت، در مسئله كرامت اولياي الهي، چه تفاوتي دارد اين تحقيق در ضمن پاسخ به اين سؤال، به سؤال‌هاي زير نيز پاسخ مي‌دهد.
ـ ديدگاه كلي اهل سنت، وهابيت و شيعه درباره كرامت و ولايت تكويني انبيا و اوليا كدام است؟
ـ آيا انبيا و اولياي الهي، در اظهار كرامت، داراي اراده و اختيارند يا اينكه اراده آنان، در ظهور كرامت، هيچ نقشي ندارد؟
ـ آيا ظهور كرامت فقط به اوليايي كه در قيد حياتند، اختصاص دارد يا شامل غير آن نيز مي­شود؟
ـ آيا اعتقاد به مقام تكويني اهل بيت: و درخواست كرامات از آنان جايز است؟
ـ شبهات وهابيت درباره كرامت اوليا كدام است و پاسخ آنها چيست؟
پيش‌فرض‌هاي تحقيق عبارت است از:
ـ مقام ويژه اولياي الهي نزد خداي متعال، از منظر قرآن و سنت، مسلم و انكارناپذير است.
ـ اولياي الهي داراي مرتبه بالايي از علم، بلكه داراي علمي ويژه
(علم لدني) هستند. طبق بيان قرآن كريم، آنان از مصاديق {أُوتُوا الْعِلْمَ}، {الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ} و {مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ}‌اند.
ـ اولياي الهي، از نظر اعتلاي روحي و سعه وجودي، داراي عالي‌ترين درجات ايمان، و ولايت هستند.