العربیه| چهارشنبه|02 اسفند 1396|05 جمادی الثانی 1439

نشست علمي « بايسته ها و آسيب شناسي پژوهش در حوزه وهابيت» در پژوهشكده حج و زيارت برگزار شد

تاريخ انتشار:13/09/1392
گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت برگزار كرد:
 به منظور آسيب‌شناسي از تحقيقات و پژوهش‌هاي به عمل آمده در حوزه وهابيت پژوهي و چشم اندازي به بايسته‌هاي ‏پژوهش در اين زمينه گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت در تاريخ  دوازدهم آذرماه 1392 نشستي با عنوان «بايسته‌ها و ‏آسيب‌شناسي پژوهش در حوزه وهابيت» با حضور استاد فرزانه حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي سيد محمد كاظم ‏طباطبائي برگزار كرد‎ ‎‏. ‏
در اين نشست استاد طباطبائي با ذكر دو مقدمه به بيان آسيب‌هاي موجود و بايسته‌هاي وهابيت پژوهي پرداخت ‏
‏ وي ابتدا تعريفي از كارهاي كلامي ارائه نموده و ‏‎ ‎نوع كلامي را دفاع از مباني و آموزه‌هاي مكتب و سلب برخي از نسبت ‏هاي داده شده و يا نفي آموزه‌هاي اشتباه مخالف بيان نمود وآنگاه در اين راستا ذكر دو مقدمه را لازم دانست: ‏
مقدمه اول: -شناختن گروه هدف در تحقيقات. زيرا گروه هدف در شبهات وهابيت‌گاه شيعه و‌گاه سني است و هر كدام از ‏اين دو گروه داراي طيف‌هاي مختلف از فرهيختگان تا توده مردم با باور‌ها و گرايشات متفاوتند كه هر يك از اين ‏مخاطبان كارهاي تحقيقي متناسب با سطح علمي و باورهاي خويش را مي‌طلبد. ‏
مقدمه دوم: توجه به توليد فكر و انديشه در بررسي‌هاي كلامي. ‏
وي در اين باره بيان نمود كه معمول مراكز علمي مربوط به بحث‌هاي كلامي و ديگر مباحث تحقيقي مبطلا به ايستائي شده ‏اند از اين رو هر مركز علمي علاوه بر گروه‌هاي علمي نيازمند يك فكر خلاق است تا تنها كارش
 توليد انديشه و مهندسي ‏خلاقانه براي چگونگي تبيين انديشه ديني ومقابله با شبهات باشد. ‏
جناب آقاي طباطبائي آنگاه پس از بيان دو مقدمه بايسته‌هاي تحقيق در حوزه وهابيت پژوهي را چند امر دانست ‏
‏۱-خروج از حالت تدافعي به حالت تهاجمي و وارد نمودن شبهه عليه باورهاي وهابيت ‏
وي گفت در اين باره لازم است مباني اساسي وهابيت مورد توجه باشد البته در اين بررسي‌ها نبايد به استدلالات علمي ‏محض بسنده نمود بلكه‌گاه لازم است به جدال احسن نيز روي آورد و از مقبولات و مشهورات براي اسكات طرف مقابل ‏استفاده نمود، از اين رو لازم است نكات وپاسخ‌هاي نقضي و يا بديهه گوئي هائي كه عالمان برجسته به هنگام بحث و ‏مناظره گفته‌اند يكجا جمع گردد و در اختيار روحانيون كاروان‌ها قرار گيرد. ‏
‏۲- توجه به عموم مخاطبان (نه فقط خواص) بويژه عموم اهل سنت زيرا وهابيت با تهمت‌ها و دروغ عليه شيعه در پي ايجاد ‏خصومت و تفرقه بين آنان و شيعه مي‌باشد. ‏
‏۳- توجه به همه مباحث اعتقادي نه فقط به بحث امامت. ‏
‏۴-استناد به منابع دس
ت اول اهل سنت براي پاسخ گوئي و تبيين عقايد خود. ‏
وي آفت اصلي ‏‎ ‎در‎ ‎‏ وهابيت پژوهي را استناد به منابع غير معتبر و يا تمسك به روايات ضعيف و عدم بررسي اسنادي ‏روايات مخالف برشمرد. ‏
‏۵- استدلالات ضعيف در مقابل وهابيت
وي اعجاب به دانسته‌هاي خود و ساده و بي‌سواد به حساب آوردن علماي مخالف را يكي ديگر از آفات و آسيب‌ها در ‏عرصه كلام دانست كه اين امر سبب آسيب پذير شدن بحث‌هاي كلامي و ضعف تاليفات مربوطه شده است. ‏
‏۶-جايگزيني نقد جزئيات به جاي نقد مباني. ‏
وي از ديگر آفات بررسيهاي كلامي و نقد وهابيت را جايگزيني نقد جزئيات به جاي نقد مباني نام برد كه برخي به جاي ‏اينكه مباني وهابيت و اصول كلي را زير سوال ببرند به فلان حديث تمسك مي‌كنند و سعي در تضعيف آن روايت دارند. ‏
وي در پايان سخنان خويش مطالعه پاسخ‌هاي وهابيت به شبهات شيعه را بسيار رهكشا دانست زيرا با مطالعه اين گونه ‏آثار محقق به خلاء موجود در پاسخ‌هاي خود پي برده در‌‌ همان امور به تحقيق مي‌پردازد. ‏