العربیه| دوشنبه|07 خرداد 1397|13 رمضان 1439

برگزاري نشست علمي «نقد و بررسي مباني فكري داعش و بازخواني انديشه سلفيان تكفيري » توسط دفتر پژوهشكده حج و زيارت خراسان رضوي

تاريخ انتشار:27/02/1395
نشست علمي «نقد و بررسي مباني فكري داعش» روز شنبه بيست و پنجم ارديبهشت 1395 در سالن همايش هاي دانشكده الهيات دانشگاه آزاد اسلامي برگزار گرديد. اين نشست به صورت مشترك توسط دفتر پژوهشكده حج و زيارت خراسان رضوي و دانشگاه آزاد اسلامي مشهد برگزار شد. دكتر عليزاده موسوي، رياست پژوهشكده حج و زيارت، در اين نشست سخنراني كرد.
 نشست علمي «نقد و بررسي مباني فكري داعش» روز شنبه بيست و پنجم ارديبهشت 1395 در سالن همايش هاي دانشكده الهيات دانشگاه آزاد اسلامي برگزار گرديد. اين نشست به صورت مشترك توسط دفتر پژوهشكده حج و زيارت خراسان رضوي و دانشگاه آزاد اسلامي مشهد برگزار شد. دكتر عليزاده موسوي، رياست پژوهشكده حج و زيارت، در اين نشست سخنراني كرد.
 
حجت الاسلام عليزاده موسوي در اين نشست گفت: عميق شدن شكاف بين جريان‌هاي سياسي در حوزه بين‌الملل و فضاي سياست خارجي ما به‌شدت تأثيرگذار است. اگر اختلافاتي هم داريم بايد در دل نظام حل شود. چراكه اگر به اين قضيه توجه نداشته باشيم، شرايط به‌شدت حاد خواهد شد، چون بازخورد آن در عرصه بين‌الملل شديد خواهد بود.
 
وي با تأكيد بر اينكه بايد شرايط فعلي را درك كنيم، افزود: اگر ما جلوي داعش و جريان تكفيري را در سوريه و عراق نگيريم، آن‌ها وارد كشور ما مي‌شوند. آيا ما كه همسايه هستيم، نبايد نسبت به اطراف خودمان توجه نشان دهيم؟ درواقع اين مثلث مقاومتي كه در منطقه وجود دارد، در كنار هم امنيت هر كشور را تعريف مي‌كند.
 
وي آشنايي با ادبيات آن‌ها در فضاي مجازي را راهكاري براي مقابله با اين جريان دانست و اظهار داشت: خلافتي كه آن‌ها مي‌خواهند، خلافتي است كه بين خوارج به وجود آمد. بهترين راهكار براي مقابله با اين جريان، همگرايي و همدلي بين مذاهب اسلامي در كشور ماست. چراكه از دل شكاف مذهبي است كه تكفير به وجود مي‌آيد و رشد مي‌كند.
 
دبير كنگره جريان‌هاي تكفيري با اشاره به جريان‌هاي تكفيري موجود در جهان اسلام، مسأله تكفيري و افراط‌گرايي را يكي از معضلات اصلي جامعه امروزي بيان كرد و گفت: اگر دورتادور كشورمان را ببينيم، قريب به 1300 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان و پاكستان داريم. گروه‌هاي طالبان، القاعده و امثالهم در اين مناطق فعال‌اند. در الجزاير، نيجريه، سومالي، مصر، سوريه، عراق و لبنان نيز گروه‌هايي ازاين‌دست فعاليت دارند.
 
عليزاده‌موسوي افزود: اگر بخواهم در يك جمله وضعيت منطقه را بگويم، به‌جز جمهوري اسلامي ايران، شايد كشوري را در منطقه و كشورهاي جهان اسلام پيدا نكنيم كه به‌نوعي درگير اين قضايا نباشند. حتي تركيه نيز امروزه دچار بحراني جدي شده است.
 
وي با طرح اين سؤال كه ما كه درگير اين قضايا نيستيم، چرا بايد با اين وضعيت و اين شرايط آشنا باشيم، بيان كرد: واقعيت اين است كه با بررسي كشورهاي درگير، متأسفانه مشاهده مي‌شود كه آن‌ها از حيث ژئوپوليتيكي و جمعيت‌شناسي و تنوع تقريباً شبيه ما هستند؛ يعني كشورهايي هستند كه تنوع مذهبي و تنوع قومي در آن‌ها زياد است و تمامي اين شرايط به وضعيت موجود دامن زده است.
 
رئيس پژوهشكده حج و زيارت گفت: انواع فرقه‌هاي مختلف در كشور ما نيز موجود است و اگر حواسمان نباشد، اين مسأله شرايط مناسب براي ايجاد ناآرامي و آشفتگي را فراهم كند.
 
عليزاده‌موسوي گسترش انديشه مدرنيسم در جهان اسلام را علت پديد آمدن اين‌گونه جريان‌ها دانست و افزود: بخش عمده‌اي از جذب اين جريان‌ها مربوط به اروپا و آمريكاست؛ اما چرا از اروپا كه وضعيت آرامش و رفاهي خوبي دارند اين‌قدر جذب صورت گرفته است؟ از كشوري مانند فرانسه بيش از 3 هزار نفر تابه‌حال براي جنگ وارد سوريه شده‌اند. چرا اين اتفاق افتاده است؟ اگر اين سؤال را از آن‌ها بپرسيم، اولين حرفشان اين است كه مي‌گويند ما از مدرنيسم شدن خسته شده‌ايم.
 
دبير كنگره جريان‌هاي تكفيري با اشاره به سه موج اسلام‌ستيزي كه توسط غرب رقم خورده است، افزود: موج اول در دهه 70 و 80 ميلادي رخ داد. در اين دوره شاهد آن هستيم كه به خاطر رشد اسلام در غرب در كنار هر كليسا، يك مسجد ساخته شد. در موج اول، اولين كار غرب مقابله با موج انديشه بود، بدين‌صورت كه كتاب‌هاي متعددي در نقد انديشه‌هاي اسلامي نوشته شد با اين مضمون كه اسلام دين خشونت است.
 
عليزاده‌موسوي ادامه داد: پس‌ از آن، موج دوم شروع مي‌شود كه اصطلاحاً خودشان به آن مي‌گويند موج تصويري؛ بدين‌صورت كه از سال  2004 به بعد كاريكاتورهايي كشيدند و فيلم‌هايي را نيز ساختند.
 
وي موج سوم را پروژه اسلام عليه اسلام است دانست و افزود: اين موج نيز مسلمانان را در كنار هم قرار داده است. درواقع اين چهره‌اي كه آن‌ها از اسلام ساخته‌اند و نشان مي‌دهند كه اسلام دين خشونت و خونريزي است، تنها ساخته دست خودشان است. چراكه اگر به تاريخ صدر اسلام نگاه كنيم، مي‌بينيم كه از 23 غزوه پيامبر، فقط 7 غزوه آن منجر به جنگ شد كه در هيچ‌كدام از آن‌ها پيامبر آغازكننده جنگ نبود؛ اين چهره واقعي اسلام است. اما نگاهي كه آن‌ها نسبت به اسلام ايجاد كرده‌اند كاملاً راديكالي است.
 
رئيس پژوهشكده حج و زيارت در پايان گفت: اگر قرار به مقابله باشد، همه ما بايد مقابله كنيم. چون اگر امنيت از بين برود، براي همه از بين خواهد رفت. امنيت فعلي ما به خاطر اين است كه امروزه مرزهاي ما در سوريه تعريف مي‌شود. مرزهاي ما در عراق تعريف مي‌شود. اگر اين وضعيت وارد كشور ما شود، قطعاً امنيت ما نيز به هم مي‌ريزد.